Cøliaki – Tips og råd

Cøliaki er en kronisk betennelse i tynntarmens slimhinne, regnes som en autoimmun tarmlidelse og kan være arvelig betinget. Når tarmen kommer i kontakt med glutenproteinet reagerer immunforsvaret med betennelse. Betennelsen fører til at tarmtottene som suger opp næring av maten vi spiser brytes ned.  Det kan føre til underernæring og mangel på viktige næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Symptomer vil ofte være diare, magesmerter, forstoppelse, slapphet, anemi (jernmangel) og vekttap. Mange har ikke symptomer fra mage/tarm selv om de har cøliaki, de har da en såkalt stille cøliaki. Ved å ta bort gluten fra kosten, som finnes i hvete, bygg, spelt, emmer, enkorn og rug, vil ofte plagene for denne pasientgruppen forsvinne.

Mange med cøliaki har færre fordøyelsesenzymer. Det kan medføre at de ikke tåler melkeprodukter så godt som andre fordi de har problemer med å bryte ned melkesukker. Noen har også nedsatt magesyreproduksjon, som gjør at de kan føle seg trette og uopplagt etter måltid. Det kan oppleves kvalme fordi maten blir liggende i magen, noe som igjen kan gi sure oppstøt, forstoppelse, oppblåsthet og luft i magen.

Et konsekvent livslangt kosthold fritt for gluten og med riktig tilført næringsstoffer vil tilhele tarmen og holde mangeltilstander og symptomer i sjakk.

I dag er det godt opplyst om glutenfrie alternativer i de fleste matbutikker. Mange melder seg på denne trenden i den tro at å spise glutenfritt gjør at de lever sunnere. Glutenfrie ferdigprodukter og noen typer mel, som ris og maisenna, inneholder mye stivelse, lite proteiner, fiber, vitaminer og mineraler enn i glutenholdige mel.  Det kan føre til dårligere ernæringsstatus av vitaminer og mineraler, samt nedsatt livskvalitet.

Så hva kan vi gjøre?

I en behandling er det viktig å ta en helhetsvurdering av den enkeltes sykdombilde. Alvorligheten av tilstanden vil variere fra person til person. Det er viktig med riktig diagnostisering.  Derfor kan en individuell tilpasset kostplan være best siden en tilpasset plan tar hensyn til symptomer og plager hos den enkelte.

Fjern matvarer du mistenker forsterker en allergi. Det demper betennelsen i tarmen og roer et overaktivt immunforsvar. Ved kartlegging av cøliaki opplever flere at de også er allergisk mot flere andre typer matvarer.

Ta bort kornproduktene som inneholder gluten. Andre produkter som har gluten er eks. bulgur, couscous, durum, malt og semulegryn.

Tilfør gode enzymer før måltidene, for eksempel fra kiwi, ananas eller papaya. Drikk eventuelt tranebærjuice uten sukker eller sitronvann om lag 10 minutter før hvert måltid. Dette får i gang magen og tilfører gode enzymer til fordøyelsen. Dette er i tillegg med på å få i gang magesyreproduksjon.

Husk å inkludere gode protein- og fett kilder til hvert måltid. Det stabiliserer blodsukkeret gjennom dagen, det forlenger metthetsfølelsen og gir energi. Spis ren mat laget fra bunnen av, da slipper du å lure på om det er gluten eller andre tilsetningsstoffer i maten. Mange som lever glutenfritt og som kanskje har lite kunnskap om glutenfri ernæring opplever ofte at de kan bli slitne, ufokusert og energitom nettopp på grunn av et blodsukker som er i ubalanse.

Grønnsaker, litt frukt, krydderurter og bær er viktige bidragsytere i et godt kosthold. Det sørger for fiber som holder magen i gang, gir gode næringsstoffer, er fordøyelsesfremmende og tilfører mange gode antioksidanter og til slutt; det er helt glutenfritt J

De som har cøliaki kan med fordel prøve fermentert mat. Det er en konserveringsmåte som er i skuddet for tiden, og som våre formødre brukte mye i Norge i «gamle dager».  Fermentert mat, som surkål og yoghurt, er godt for de arbeidsomme tarmbakteriene våre. Det er også levende mat. Tarmbakteriene er vi helt avhengig av for å ha god fordøyelse og et godt immunforsvar. De snille bakteriene sørger i tillegg for å beskytte tarmsystemet mot sykdomsfremkallende bakterier, virus og parasitter, i tillegg til at de medvirker til dannelsen og opptaket av vitaminer og mineraler og mange flere funksjoner.

Prøv glutenfrie brød laget på surdeig. Det gir gode næringsstoffer, som da er god mat for vår tarmflora. Det tar lengre tid å bake, men for den motiverte er det morsomt å få til. Lene Simonsen har laget en glutenfri bakebok, «Smakfulle, glutenfrie brød», som anbefales! Gry Hammer som er fermenteringsdronningen, og anbefales for interesserte, se www.frajordtilbord.no

Glutenfrie melsorter finnes det heldigvis et godt sortiment av i de fleste butikker. Kjøp rene melprodukter og bruk minst mulig av ferdigproduktene.
Glutenfrie melsorter:

  • Amarant
  • Bokhvete
  • Jytte, teff
  • Hirse
  • Kikerter mel
  • Quinoa
  • Maismel (maizenna) Brukes som jevning i sauser og supper.
  • Mandelmel
  • Kokosmel
  • Havre (Det må stå glutenfritt på pakken)
  • Rismel
  • Fiberhusk (brukes som bindemiddel i baking og er et godt fibertilskudd)
  • Soyamel (Brukes med varsomhet med tanke på allergi og eventuelt hypotyreose)
  • Nøtter og frø som kan males til mel inneholder mye fiber og mineraler og andre næringsstoffer.

 

Når du skal starte å spise glutenfritt er det viktig å tenke på miljøet rundt deg. Glutenproteinet er veldig lite og brukes i ulike produkter. De fleste tåler litt, men de med alvorlig glutenallergi kan møte på mange problemer i hverdagen og få kraftige symptomer ved bare ørlite eksponering. Det finnes gluten i kosmetikk og i make-up, i rengjøringsmidler og hårprodukter, i sauser og supper er ofte tilsatt gluten som fortykningsmiddel. Er det flere i husstanden, hvor noen fortsatt skal spise produkter med gluten, så bør din glutenfrie sone skjermes fra resten. Ha egen skjærefjøl på kjøkkenet, en egen «glutenfri» brødrister og egen boks for oppbevaring av de ulike brødene. Det er viktig at «fri for» -ingrediensene holdes unna de glutenholdige ingrediensene.  Hvis du er på restaurant og ikke er helt trygg på kokken og kjøkkenet, lar du være å spise maten. Dette kan faktisk være livsviktig for de med alvorlig cøliaki.

Det å lese gjennom innhold- og ingrediensene er noe av det første en må lære seg når innkjøp skal gjøres. Nå er produsentene heldigvis blitt flinkere til å merke varene. De første ukene kan det være lurt å ha med seg en liste over hva som er, og kanskje hva som ikke er glutenfritt. Eksempelvis inneholder hvetestivelse ikke gluten, men husk at det påvirker blodsukkeret ugunstig.

Selv om du legger om kostholdet kan du likevel oppleve at du fortsatt reagerer på maten og at symptomer ikke blir bedre. Da kan en eliminasjonsdiett være en løsning. Med veiledning hos fagfolk får du hjelp til å ta bort mistenkte matvarer i en periode for så å avdekke om symptomene fortsetter eller bortfaller. Dette fordi mange med cøliaki kan ha andre matvareallergier som kan forhindre en god progresjon i behandlingen.

Individuell oppfølgning og veiledning er viktige for denne pasientgruppen, dette for å forhindre diettsvikt når symptomer eller plager bortfaller, eller det er manglende progresjon av tilstanden. Så det er mange ting som kan gjøres selv med en alvorlig diagnose som cøliaki.

 

Skrevet av

Vivi Ann Øvergaard
Ernæringsterapeut – og akupunktør

 

 

ernaering_salg_01