Du trenger ikke være sjuk for å være slapp!

Det kan rett og slett være så enkelt at du ikke får i deg nok næring, eller det du spiser ikke passer for din kropp.

Veiledning og hjelp med kosthold kan være begynnelsen på en bedre hverdag med mer overskudd og energi. Føler du deg slapp, er ukonsentrert, sliter med smerter eller er plaget med kroppen på annen måte. En omlegging av hva du spiser, når du spiser og også hvordan du spiser har innvirkning på hvordan kroppen tar til seg næring, og kan redusere på nettopp disse plagene.
Det å få utarbeidet din egen kostholdsplan og følge den kan være løsningen for å tilføre seg selv nok og riktig næring.  Siden ingen av oss er helt like, må en god kostplan være tilpasset den enkelte. Naboen kan også være slapp, men trolig av andre grunner enn deg.
En god kostholdsplan gir konkrete måltidsforslag basert på sunne og næringsrike matvarer. Vi teller ikke kalorier, men ser på hva maten gjør med din kropp og helsetilstand.

Kartlegging
En kostplan er en oversikt over hva du skal spise og drikke til de ulike måltidene. Ved første konsultasjon føres det en nøye journal over dine symptomer, sykdomshistorie og eventuelle blodprøvesvar. Ut fra dine tidligere kostvaner og livsstil kommer vi i felleskap frem til hvilke individuelle kostendringer som det skal arbeides med videre. Mål og motivasjon for den enkelte må også være tydelig.

Vurdering
Videre må det vurderes hva slags justeringer som må gjøres. Er det behov for store eller små endringer for å komme frem til målet.
Noen ganger må vi fjerne matvarer som det er mistanke om skaper trøbbel og hindrer deg i å føle deg frisk og rask.
Vi må kanskje erstatte viktige fordøyelses faktorer for å få et optimalt næringsopptak.
Vårt tarmsystem er viktig som beskyttelse mot skadelige stoffer fra miljøet og det vi spiser og drikker. Da må de snille bakteriene i tarmen få gode arbeidsforhold. Derfor kan det være lurt å gjenskape en god tarmflora for å holde seg frisk. Et eksempel er fermentert mat som er gunstig for våre allierte venner i tarmen.
Reparasjon av slimhinnene i tarmen kan være nødvendig hvis det er stor slitasje på grunn av mye medisiner, sykdom eller feil ernæring.

Gjennomføring
De fleste som kommer til meg for omlegging av kostholdet har som regel hatt en plage over lang tid og tilstanden er kronisk. Derfor må det tas hensyn til alle årsaksfaktorer for problemene eller plagene, ikke alt er åpenbart og enkelt å avdekke. Av momenter som må avklares er for eksempel utfordringer på arbeidsplassen, lite søvn, uro, miljøet rundt deg, arv og stress. Dette er med på å avgjøre den enkeltes gjennomføringsevne for å nå målet. Ofte må det justeringer underveis, og det å skeie ut en gang i blant kan være et mål i seg selv. På veien mot målet opplever de fleste etter hvert at de har mer energi og overskudd, reduserte plager, økt livsglede og bedre humør. Disse bieffektene kan for mange være mål i seg selv. Hvor lang tid det tar er avhengig av hvor belastet kroppen er i utgangspunktet.

Immunforsvaret trenger riktig drivstoff

Selv om en kostholdsplan bør være individuell, er det også generelle råd for hva som kan være hensiktsmessig å spise for å stå bedre rustet mot vinterens infeksjoner.

Intensiteten og varigheten på for eksempel en forkjølelse er avhengig av styrken på ditt immunforsvar. Med et velfungerende immunforsvar kan en forkjølelse vare tre til fire dager. Mens flere gjentatte forkjølelser i løpet av en sesong, eller i løpet av et år kan tyde på at immunforsvaret sliter.

Kroppen trenger riktige byggeklosser for å skape et godt immunforsvar. Summen av belastninger som kroppen utsettes for over tid, er med på å svekke din evne til å stå imot infeksjoner og sykdommer.  Noen ganger kommer vi ikke utenom å bli syk, men du kan gjøre små ting selv for å korte ned på sykdomsforløpet og komme deg raskere i jobb igjen.

 

TIPS FOR EN FRISKERE VINTERSESONG

  • Vær påpasselig med hygienen, vask hendene før du spiser og lager mat.
  • Skyll grønnsaker og frukt før du tilbereder dem.
  • Søvn er viktig for å bygge et godt immunforsvar. God balanse mellom aktivitet og hvile.
  • Har du blitt syk, gi kroppen ro og hvile. Hold deg unna sukker og alkohol, raffinert mat. Spis kokt og dampet mat som er lett fordøyelig, gjerne supper av gode råvarer.
  • Maten du spiser i hverdagen bør være naturlig fargerik. Det vil si økt inntak av grønnsaker, frukt og bær. På den måten sikrer du deg tilstrekkelig inntak av antioksidanter og enzymer som er med på å bekjempe infeksjoner og frie radikaler i kroppen.
  • Protein av høy kvalitet. Proteiner er byggeklosser i kroppen og er nødvendig for oppbygging, vedlikehold og reparasjon. Velg næringsrike kilder med en god aminsyreprofil. Det være seg fisk, økologisk kylling eller kjøtt, vilt, rene proteintilskudd av hamp eller erter, økologisk egg, yoghurt naturell og belgfrukter.
  • Drikk rikelig med vann, det smører slimhinner i hals og svelg. Virus og bakterier får da mindre muligheter for å feste seg.
  • Gode urte teer som peppermynte, timian, rosmarin, hylleblomst kan være lindrende og hjelpe til ved sår hals og forkjølelse.
  • Ta tilskudd av D-vitamin i vinterhalvåret
  • Omega 3 fra fet fisk, valnøtter, linfrø, Chia frø, rapsolje eller tilskudd.

Gode matvarer, som er gode for immunforsvaret – ta dem med i matlagingen hver dag

Hvitløk:
Har antibakterielle egenskaper som kan forebygge typiske infeksjoner gjennom vinterhalvåret

Brokkoli:
Min favoritt J Den er en av de mest næringsrike grønnsakene vi har. Bruk den til lunsj og middager, kan brukes til de fleste retter. Vaskes og kuttes i buketter hell over kokende vann og la stå i 1 min. Skyll godt i kaldt vann og sil av. Ha på dressing av olivenolje, sitron, salt og pepper. Dryss på litt hakkede valnøtter og parmesanost.

Ingefær:
Er antiinflammatorisk, det vil si at den bidrar til å dempe betennelsestilstander i kroppen.

Chili:
Virker antiinflammatorisk, stimulerer fordøyelsen og kan lette tett nese og tette bihuler.

Manuka honning og bipollen:
Fungerer antibakterielt og bekjemper virus og bakterier. Tåler ikke oppvarming brukes ved 40 til 50 grader. Dette er mer en «medisinsk» honning, vanlig honning har ikke helt de samme egenskapene, men bør ikke helles i kokende vann.

Kål, Grønne grønnsaker, spinat, supermat som hvetegress, Chlorella eller spirulina:
Øker kroppens avgiftning (detox) og virker derfor styrkende på immunforsvaret

Nypepulver:
En god kilde til C – vitamin som er viktig for cellenes forsvarssystem.

Amla pulver. En kraftig og god kilde til C – vitamin og kan brukes forebyggende i vinterhalvåret.

Sitrus., frukt og bær. Sitron, appelsiner og bær er gode kilder til C vitamin som styrker og nærer immunforsvaret. Papaya, kiwi og ananas er godt for fordøyelsen og inneholder fordøyelsesenzymer som hjelper deg å spalte maten.

Fermentert mat. Yoghurt, kefir, kimchi, fermentert kål eller tilskudd av probiotika.

Ingefær te – denne er skikkelig god på kalde dager og hvis magen i tillegg streiker.
Kutt opp fersk ingefær ca 1 cm ha på kokt vann som er avkjølt til ca 50 grader, ha i ønsket mengde fersk sitron og en teskje økologisk honning. (Honning tåler ikke sterk varme da forsvinner de gode immunstimulerende stoffene).
Dette er en utmerket boost å drikke på morgenen eller ved forkjølelse. Skjerper appetitten og immunforsvaret.

 

Vivi Ann Øvergaard
Akupunktør og ernæringsterapeut

ernaering_salg_01