Spis Deg Klar til Jul

Nå nærmer det seg jul og julebord sesongen er så definitivt i gang. Mange stresser og kaver i denne tiden. Mange sliter allerede med stress og er langt på vei inn i en negativ julespiral. Langtids stresset har satt seg fast!  Hvordan i all verden skal vi rekke jula ??

Alle vet at stress som varer over tid er skadelig for helsa. Kroppen vår lager stresshormoner som hjelper oss i tøffe og vanskelige situasjoner hvor vi trenger handlekraft. Kortisol er et av dem. Det regulerer blant annet langtidsstress. Det er med på å gi oss styrke til å mestre de ulike oppgavene og kravene vi har i hverdagen. Men når dette stresset blir vedvarende og vi ikke gir kroppen muligheter til å stresse ned og få ro begynner varsellampene å blinke.  Vi begynner å kjenne oss slitne, utmattet og orker egentlig ikke så mye lenger. Forkjølelsen som tidligere forsvant bare etter noen få dager, begynner å komme oftere tilbake, du får gjentatte infeksjoner som du kanskje ikke hadde tidligere. Kroppen har begynt å gi signaler på at nok er nok. Vi er i nedbrytningsfasen folkens, du har hatt for høye kortisol verdier for lenge.

En ting vi kan gjøre for å håndtere stress er å prøve å spise riktig eller gi kroppen en pause fra for mye dårlig mat. Kombinasjonen av mye stress og dårlig mat med lite næringstetthet belaster kroppen unødig. I tillegg opplever mange symptomer som kvalme, oppblåsthet, uro og løs mage eller forstoppelse. Vi sover dårligere, mer uopplagt og kanskje til tider skikkelig irritert med en spenningshodepine på kjøpet.
Gi derfor kroppen riktig drivstoff for å håndtere en travel hverdag.

  • Begrens stimuli som:
  • Kaffe
  • Alkohol
  • Sukker
  • Tobakk

Stimuli som nevnt over øker nivået av stresshormoner og øker dermed stresset ytterligere i kroppen, og det er nettopp slike stimulanser vi tyr til når vi har en stressende hverdag for å klare å holde tempo oppe.

 

Gjør heller dette:

  • Først på dagen spiser du mest proteiner og fett fra gode råvarer. Det balanserer blodsukkeret og gir deg mer energi og overskudd utover dagen.
  • I denne tiden er det lett å få i seg mye mettet fett fra kjøtt og meieri produkter, velg deg dager hvor du kun spiser rene råvarer laget fra bunnen av med godt flerumettet fett fra fisk, nøtter, gode oljer og avokado.
  • Grønnsaker til alle måltidene
  • Husk å drikke nok vann
  • Ikke hopp over måltider det stresser kroppen enda mer.
  • Ikke spis i farta, det nedsetter fordøyelsen og stresser kroppen.
  • Sett av tid til deg selv, besøk venner, gå på teater, en lang tur eller bare slapp av med en god bok.
  • Ta en kopp grønn te istedenfor den siste kaffe koppen.
  • Ettermiddag og mot kvelden kan du øke andelen karbohydrater til måltidene for det roer og fremmer søvn. Bruk langsomme og næringsrike karbohydrater, begrens hvitt mel, kaker og boller i ukedagene. Ikke glem grønnsakene J
  • Gode enzymer fra kiwi, ananas eller papaya i forkant av tunge fett rike måltider hjelper fordøyelsen
  • Du kan også prøve Bitterstern eller litt sitronvann og ingefær drikk
  • Husk D-vitamin i den mørke årstiden, kjempeviktig for immunfunksjon. Et godt immunforsvar et godt forsvar mot stress.

Vi kan med riktig sammensatt kost dempe og roe kroppen til å mestre en stresset hverdag. I tillegg styrker du immunforsvaret så du kanskje holder deg frisk til jul.

Dette er bare noen få enkle tips, kjenner du at du trenger hjelp til å mestre hverdagen, om det er hjelp med maten eller annen stresshåndtering, søk hjelp.
God jul 🙂

Vivi Ann Øvergaard
Akupunktør og ernæringsterapeut

 

ernaering_salg_01